lunes, 16 de noviembre de 2009

Seguiment i evolució de la webquest

Per dur a terme el nostre treball hem tingut un contacte on-line molt fluid per consensuar els diversos aspectes que havien de facilitar poder dur a bon port la nostra tasca, començant per decidir a qui dirigiriem la nostre webquest. Finalment varem escollir que anés dirigida als alumnes d'ensenyament secundari que es troben immersos en el seu dia a dia en un context multicultural dintre de l'aula i en tot l'àmbit escolar.
Des de la nostre webquest pretenem facilitar que s'adonin d'aquesta multiculturalitat en que es troben immersos però des d'una posició que s'allunyi de la inèrcia etnocèntrica a vegades involuntària i inconscient que s'aprecia en les cultures d'acollida o majortitàries. Intentem deixar molt clar que el punt de partida és la situació multicultural i el pòrt d'arribada ha de ser facilitar l'emergència d'un nou marc cultural que sigui fruit de la interculturalitat.
Per tant la idea que ha presidit i dirigit el nostre treball ha estat que a partir d'una situació multicultural d'igualtat i respecte entre totes les cultures presents en el nostre context d'acció poder dissenyar unes activitats que promoguin el contacte i el coneixement de l'altre, que permetin a tots els alumnes situar-se en el lloc de l'altre cultural per poder conèixer i entendre els valors i els principis que mitjançant la seva cultura organitzen la seva vida. Promoure la interculturalitat que permeti sortir de la convivència en paral·lel de les diferents cultures que conformen el mapa sociocultural de l'aula.
Així doncs, el nostre objectiu ha estat que tots es puguin situar èmicament en el lloc de l'altre i interactuar des d'aquesta situació per poder entendre els seus sentiments, emocions, la seva manera de fer i d'actuar. Amb aquest coneixement que han d'anar construint des de la interculturalitat podran crear nous conceptes i noves maneres d'entendre's i relacionar-se i es podrà generar una nova cultura que serà fruit d'aquests tipus de pràctiques educatives que situant-se en el paradigma de la interculturalitat promouen el coneixement de l'altre i des del respecte permeten l'emergència de trets d'identitat comuns que han de produir un marc cultural que tots puguem sentir com a propi.
En la primera activitat hem tractat de fer-los reflexionar i analitzar els sentiments i les emocions que es generen davant de dues maneres molt diferents de interactuar amb la multiculturalitat. Situar-se a la pell de l'altre ha estat l'objectiu de la segona activitat. A la tercera activitat amb el intercanvi d'estereotips s'ha generat un canvi de rols que també situava els alumnes en la defensa del rol dels altres. En la quarta activitat hem treballat el conflicte, qüestió delicada però que no es pot defugir ja que en tot grup hi ha sempre conflictes i en funció de l'habilitat els individus i del grup per resoldre'ls adequadament en benefici de tots, el grup avançarà i es cohesionarà més ràpidament o es dissoldrà donant un pas enrere en el camí de la interculturalitat. I finalment en la darrera activitat , partint del conflicte hem volgut treballar la resiliència i la intel·ligència emocional que seran necessàries per sortir enfortits d'aquestes situacions difícils. Tot plegat, penso que situa la nostre webquest en la promoció d'un nivell fort de interculturalitat en la que s'han tingut en compte tots els alumnes i les seves cultures en una posició d'igualtat total des de la que pensem que es sentiran tots còmodes interactuant en les activitats proposades que considerem són adequades per als adolescents als que van dirigides. També hem procurat fer present de manera indirecta el microsistema familiar per tal d'activar la continuitat entre microsistemes de socialització que pensem és indispensable per aconseguir una dinàmica intercultural plena.
Quan a la creació de la webquest, ens hem repartit les tasques en funció dels nostres coneixements i donant prioritat als camps en que destacava cada membre del grup. Ens hem donat llibertat en l'elecció i el disseny de les activitats però sempre consensuant-les per mantenir la línea de treball que havíem traçat i que dona coherència a tota la webquest, aportant cadascú idees en les propostes dels altres per tal d'aconseguir el millor producte final possible. Amb aquesta dinàmica de treball hem participat tots en els apartats d'avaluació, la guia didàctica i els crèdits. Les aportacions als apartats de tasques, procés i la conclusió les hem fet en funció de les activitats que cadascú ha dissenyat.
Penso que entre els tres membres del grup s'ha generat un "feeling" molt positiu i que aquest es reflexa i es transmet amb la nostre webquest. Així doncs agraïr a l'Eva i la MOntse la bona disposició que han mostrat sempre durant el transcurs del treball d'elaboració de "La vida es el arte del encuentro".

No hay comentarios:

Publicar un comentario