domingo, 18 de octubre de 2009

2.Debat

En principi semblava que seria un cas mes dels que hem treballat a Psicologia de l'Educació i de la Instrucciói que podríem acabar amb les bases teòriques de C. Coll per analitzar les pràctiqeus educatives del Joel i la Berta i veure si han produït coneixement propi que es pogués aplicar al context escolar. Però el desenvolupametn del debat ha estat molt diferent, per primer cop he notat que estava en una aula multidisciplinar en que interveniem estudiants de psicologia, de psicopedagogia, pedagogs, professors i mestres en actiu que anaven aportant coneixements des de perspectives molt diverses, la qual cos am'ha permès enriquir el meu coneixement i poder albirar el rerefons divers en que es poden trobar tots aquest professinals quan es trobin integrats en un equip multidisciplinar o en les seves interelacions per poder arribar a una resolució satisfactòria de la tasca. Quan el tema de l'etnocentrisme i el relativisme cultural he pogut confirmar i amplair els coneixements adquirits a Diferencies Humanes i Diversitat (Maalouf, Geertz, .... entre d'altres) on varem treballar les darreres corrents de l'antropologia que estudien les transformacions socials en base a les migracions que es produeixen entre les diverses cultures que conformen el mapa de la societat global en la que ens trobem inserits. Penso qeu s'ha treballat be la diferència entre multiculturalitat i interculturalitat que a vegades mou a confusió sobretot quan són els polítics que utilitzen aquests termes sense tenir en compte la seva càrrega conceptual i donant per fet que la multiculturalita comporta la interculturalitat quen moltes vegades això no és així sinó que segons com es produeixi el contacte entre cultures es va eixamplant la diferència. Des de la perspectiva de la psicologia he trobat a faltar alguna referència a la continuïtat/discontinuïtat entre microsistemes de socialització que es podia haver introduit al debat a través de la intervenció dels pares que demanen que es retirin les activitats del Joel. Una d eles meves intervencions anava enfocada a considerar l'actitud e la Berta en aquest sentit però no vaig aconseguir que tingués un seguiment com a fil de debat, potser no vaig estar prou encertat en la meva aportació o es que realment no era aquesta una perspectiva adequada al cas que ens ocupa des dels plantajaments d ela psicopedagogia, ... En tot cas penso que caldria aprofundir una mica en aquesta problemàtica de la incidència de les famílies en un possible curriculum multicultural que faciliti la interculturalitat en el context escolar i educatiu que com veiem transcendeix ampliament l'àmbit de l'escola. Aqeust ha estat per mi un dels "quids" del debat més que en si l'actuació dels professors era o no correcte, sinó en en com es pot implementar aquest currículum multicultural dinàmic i canviant, de quins mitjants es disposaria per poder anar-lo construint i aplicant a mesura que el context escolar va evolucionant. Hi ha hagut algunes fases del debat en que s'ha imposat molt l'experiència professional d'alguns companys que han fet aportacions de qualitat que per mi han estat molt valuoses de cara a ampliar coneixements però que alhora no em permetien intervenir ja que només des de la teoria ha considerat que hauria estat imprudent la meva intervenció.

No hay comentarios:

Publicar un comentario